Blog

Next level burgerzaken dienstverlening met vrijBRP.

De vraag van overheden is afgelopen jaren veranderd. Gemeenten zoeken in het kader van omnichannel dienstverlening niet alleen een Basisregistratie Personen (BRP), maar ook een digitaal loket voor inwoners en ondernemers. Het is belangrijk dat diensten binnen dit digitale loket geïntegreerd zijn en dat er efficiënt kan worden gewerkt. Ons antwoord: een naadloos aanbod van diensten voor front- en backend op basis van vrijBRP.

“Wij leveren vrijBRP, het open source initiatief van Procura, van veilige, geïntegreerde digitale diensten voor inwoners en ondernemers. De som voor klanten wordt 1 + 1 = 3”, vertelt Jeroen Brakel, Business Development manager bij Procura-SIM. Hij vervolgt: “Met het gebruik van vrijBRP lopen we voorop in de aansluiting op open source software voor Basisregistratie Personen. Het werkt met open API-standaarden. Iedere leverancier kan in principe diensten ontwikkelen voor aansluiting op vrijBRP, zodat er een compleet pakket voor burgerzaken kan worden geboden. Dit maakt dat gemeenten minder afhankelijk zijn van één partij, meer grip krijgen op hun IT en kunnen versnellen in innovatie.

Common Ground

Waarom de keuze voor een open source BRP en niet een gesloten systeem zoals andere leveranciers? Jeroen: “Wij onderschrijven het gedachtengoed van common ground dat staat voor een hervorming van de gemeentelijke informatievoorziening, waar met name transparantie en een andere manier van omgaan met (persoons)gegevens belangrijke pijlers zijn. Daar past de ontwikkeling van een open BRP-applicatie perfect in. Iemand moest hierin de eerste stap zetten. Naar verwachting komt er ook funding en doorontwikkeling vanuit de vrijBRP community.

Diensten voor de front- en backend

Bij de ontwikkeling van diensten komen de vertrouwde manieren van werken die klanten kennen terug. Zo staat de klantreis van de burgers voorop en zijn veiligheid, eenduidige processen en gebruiksvriendelijkheid voor medewerkers belangrijke aspecten. Met enkele gemeenten is een scala aan digitale diensten ontwikkeld die kunnen worden aangesloten op vrijBRP. Denk onder meer aan diensten voor verhuizen, aanvragen van uittreksels, wijziging naamgebruik, aangifte geboorte, aangifte overlijden en het melden van een huwelijk of geregistreerd partnerschap. Vanzelfsprekend zijn de nieuwe diensten getoetst op toegankelijkheid en kunnen inwoners de status van hun aanvragen raadplegen via een persoonlijk portaal.

Efficiënt, foutloos en eenvoudig

Jeroen besluit: “Als specialist in digitale dienstverlening met toegankelijke en slimme integraties voor lokale overheden en een bewezen trackrecord op het gebied van burgerzaken is het ons doel om services en diensten voor BRP te leveren die zorgen dat medewerkers van afdelingen burgerzaken efficiënt en foutloos kunnen werken. En waarbij burgers op eenvoudige wijze hun zaken met de gemeente kunnen regelen. Dat is wat gemeenten vragen. Op deze manier bereiken we dat.”

Wil je meer weten over vrijBRP of de mogelijkheden bespreken om zelf bij te dragen aan dit initiatief?

Jeroen besluit: “Als specialist in digitale dienstverlening met toegankelijke en slimme integraties voor lokale overheden en een bewezen trackrecord op het gebied van burgerzaken is het ons doel om services en diensten voor BRP te leveren die zorgen dat medewerkers van afdelingen burgerzaken efficiënt en foutloos kunnen werken. En waarbij burgers op eenvoudige wijze hun zaken met de gemeente kunnen regelen. Dat is wat gemeenten vragen. Op deze manier bereiken we dat.”

 

Wil je meer weten over vrijBRP of de mogelijkheden bespreken om zelf bij te dragen aan dit initiatief?

Share This :